tisdag 20 juni 2017

HSP - En högkänslig person

Igår var jag hem till min chef tillsammans med jobbets chefsgrupp på massa god mat. Vi spelade spel och pratade. Det var supermysigt. Så härligt att komma hemifrån. Verkligen en kungkväll.
I morse när jag vaknade hade min man skickat en länk från Elle.se som han hade snubblat över. Den handlade om tecken på högkänslig person. Det var riktigt läskigt, för det var så mycket som stämde in på mig. Men samtidigt skönt att börja förstå varför jag är som jag är.

HSP är ett medfött personlighetsdrag där man har ett känsliga nervsystem och tar in typ alla intryck så man blir mer utmattade. Men det kommer mera!

Det här är jag som en högkänslig person.

Jag vill få vara ensam.. Och nu med 3 barn och ett jobb som kan vara både stressigt och utmanade     känner jag det mer än någonsin. Tänk att det ska vara så svårt att få vara ensam, Gott ner sig i en   kärleksfilm, gråta så tårarna sprutar, äta och dricka något gott. Tystnaden är min bästa vän, men även min fiende då jag lätt blir rastlös och har svårt att varva ner.

Jag är långsint, Jag skojar inte :) Jag har saker från jag var barn som jag fortfarande kan bearbeta.
De där med kiss and make up, nä det finns inte i min värld. Det tar tid och jag det finns mycket som jag säkert aldrig kommer att komma över.

Jag blir "hangry" Det är ett monster som väcks till liv när jag slarvar med att äta. Det är hemskt, och jag säger och kan göra så många saker jag ångrar i samma sekund.

Jag är känslig. Du kanske säger något på ett skämtsam sätt, men just då i det sinnesståndet kan det bli så fel. Jag gråter till lyckliga slut, till Lejonkungen, ja även till kärleksballader.

Jag blir engagerad i det jag tar mig för. Jag kan lätt "brinna" för något och går då in till det 100% ibland utan att ens tänka efter före. 

Annars så tycker jag om att leda och vill gärna ha lite utmaningar för att göra samma sak hela tiden gör mig lite smått uttråkad. 
Jag får ångestattacker av stök, oorganisation även om jag är kass på att hålla ordning. Behöver få en boost av positivitet, självförtroende och jag är inte så bra kompisar. Jag har svårt att bestämma vad jag ska ha på mig för att det ska bli "rätt", vill gärna ha sådant som är inne och kan vara ganska ytlig. Jag får panik om flera personer ber mig göra flera saker samtidigt. 
Jag känner mig ofta utmattad och tom. Jag får ångestattacker och an bryta ihop när saker går fel, det ska vara perfekt. 

Men denna egenskap gör att man tycker om att vara kreativ som jag gillar, vara ute i naturen och hitta lugnet. 

Han hade även läst om att ADHD personer har svårt att slutföra saker, och lätt börjar på flera olika projekt samtidigt :) ja vad säger man, det gör jag med :)

Detta med HSP är iaf jätte intressant måste jag säga. Så bara jag kan få till lite lugn å ro får 
de bli en ljudbok i ämnet.

Trevlig Kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar